De organisatie van de communicatie

Communicatie is ťťn van de belangrijkste succesfactoren voor het goed functioneren van elke organisatie. Communicatieprofessionals moeten daarom precies weten wat ze moeten doen en - vooral laten - om tot een optimaal effect en rendement van communicatie activiteiten te komen.

Nog niet zo heel lang geleden moesten communicatiemedewerkers eerst interne missie verrichten om mensen te overtuigen van de mogelijkheden van professionele communicatie. De strategie was dan veelal alles aanpakken wat je voor de voeten komt. Voor nieuwsbrieven, persberichten, evenementen, brieven en mailings, bijeenkomsten en presentaties deed niemand vergeefs een beroep. Zo kon je laten zien wat je waard was en creŽerde je je eigen onmisbaarheid.

Doel voorbij geschoten
Het gevolg van bovenstaande was dat de communicatiemedewerker overspoeld werd met aanvragen om assistentie, ondersteuning en advies. Anderen binnen de organisatie ontdekten dat communicatie vooral een reservoir was. Bij communicatie kon je veel klussen op een prettige manier droppen waar je zelf niet goed in bent of waar je geen zin in hebt. Mits er maar een label communicatie aanhangt. En dat is snel gedaan. Want met enige goede wil is alles wat we doen communicatie. Dat gaat goed tot het moment dat de communicatiemedewerker het overzicht - en soms ook de kluts - kwijtraakt. Dan blijkt dat we niet bezig waren om de organisatie goed te laten functioneren en communiceren, maar vooral om de eigen positie zeker te stellen. Het doel voorbij geschoten dus.

Communicatie als beleidsinstrument
Toevallig of niet. Op dit moment zijn we in meerdere situaties tegelijk bezig om de organisatie van de communicatie kritisch tegen het licht te houden. Dat levert soms hilarische en soms ook pijnlijke momenten op. Maar gelukkig bespeuren we ook veel opluchting. Het moet leiden tot een beter functioneren van de communicatie als beleidsinstrument en tot een meer effectieve en efficiŽnte werkwijze. Kerngedachte daarbij is ons motto: Wij laten communicatie werken.

Optimaal functioneren
Onze opdracht en uitdaging achter dit motto is om de communicatieprofessionals zodanig toe te rusten, te informeren, motiveren en inspireren dat ze bezig zijn met dat wat ze moeten doen. We dragen ertoe bij dat hun organisatie optimaal functioneert, door ervoor te zorgen dat alle mensen, middelen en momenten voor communicatie op de juiste manier worden ingezet. Zelf werken aan goede communicatie blijft belangrijk. Maar dan weloverwogen en in overleg en samenhang met dat wat anderen doen met betrekking tot communicatie.

Gť Peterink